Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V rámci doplňování restů uplynulého roku je na tomto místě nutno zmínit i stále ještě aktuální nahrávku britského veterána Davida Bowieho, jehož diskografie čítá se započtením „The Next Day“ úctyhodných 24 kusů, počítaje v to pouze řadové desky.
Není se co divit. Mistrovi přeci jen táhne na sedmdesátku (oslaví ji za tři roky) a je možná až s podivem, že se tohoto věku při jeho dobře známém životním stylu vůbec dožil. Období nezřízeného chování je však dávnou minulostí. Pan Bowie seká dobrotu, vede spořádaný život staršího pána a za největší poklesek poslední doby je tak možno označit snad jen odmítnutí Řádu britského impéria.
Nás však přeci jen zajímá spíše svět hudební a tam naštěstí k žádnému otupení hran nedochází. Bowie už sice nechrlí desky tak, jako v sedmdesátkách (schválně si je spočítejte) a „The Next Day“ vychází po dlouhých deseti letech od poslední řadovky, ale někteří holt mají co říct i v období raného stáří. Aktuální nahrávka toho budiž opravdu tím nejlepším důkazem.
Nezřídka odkazujíc někam k muzikantovu berlínskému období album zkrátka chytne a nepustí. Ano, hlas se s přibývajícími léty pochopitelně mění a v tomto věku to už stejné jako ve dvaceti prostě nebude, nicméně cit pro složení skvělé kompozice jen tak nezmizí. Ať už se jedná o některou z řádně hitových, přímočarých vypalovaček („The Stars (Are Out Tonight)“, „(You Will) Set The World On Fire“), ale klidně i ploužák („Where Are We Now?“). Tohle šlo Bowiemu vždycky na jedničku, stejně jako oscilování mezi různými hudebními styly, což ostatně dokazuje i zde. A když v závěrečné „Heat“ zpívá „I Don´t Know Who I Am“, jako by tím vlastně symbolizoval celou svou hudební kariéru.
My naštěstí víme, kdo Bowie je. Výborný muzikant s celou řadou zásadních desek, který je schopen přizpůsobit se tomu, co je momentálně in, případně onen kurz sám udávat. V případě „The Next Day“ se sice historie přepisovat nebude, ale pocit ze skvěle odvedené práce prostě odmazat nelze. Chtělo by se říct, že je album dost dobrým pozdravem z důchodu, ale bylo by to vlastně nefér, když je Bowie i touto nahrávkou schopen vytřít zrak o generace mladším hudebníkům. Kdo umí, ten umí.
Další skvělá nahrávka z dílny Davida Bowieho. Co dodávat více?
9 / 10
Skladby
1. The Next Day
2. Dirty Boys
3. The Stars (Are Out Tonight)
4. Love Is Lost
5. Where Are We Now?
6. Valentine´s Day
7. If You Can See Me
8. I´d Rather Be High
9. Boss Of Me
10. Dancing Out In Space
11. How Does The Grass Grow?
12. (You Will) Set The World On Fire
13. You Feel So Lonely You Could Die
14. Heat
Diskografie
Blackstar (2016) The Next Day (2013) Reality (2003) Heathen (2002) 'Hours...' (1999) Earthling (1997) 1.Outside (1995) The Buddha Of Suburbia (1993) Black Tie White Noise (1993) Tin Machine II (ako TIN MACHINE) (1991) Tin Machine I (ako TIN MACHINE) (1989) Never Let Me Down (1987) Tonight (1984) Let's Dance (1983) Scary Monsters (And Super Creeps) (1980) Lodger (1979) ''Heroes'' (1977) Low (1977) Station To Station (1976) Young Americans (1975) Diamond Dogs (1974) Pin Ups (1973) Aladdin Sane (1973) The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars (1972) Hunky Dory (1971) The Man Who Sold The World (1970) Space Oddity (1969) David Bowie (1967)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2013 Vydavatel: ISO / Columbia Stopáž: 53:17
Produkce: David Bowie, Tony Visconti Studio: The Magic Shop
Být tu ta recka před rokem, jdu s bodama snad ještě výš a i když si pamatuju, že jsem si říkal že vůbec, tak přece jenom jsem tu desku točil pořád dokola nejvíc ze všeho z radosti, že můj oblíbený hudebník po deseti letech něco splácal a není to vůbec špatný:). Ale aj s odstupem času tvrdím, že je tu poměrně dlouhá řada hodně silných písniček a deska celkově i na bůhvíkolikátý poslech baví, i když bych dvě tři věci byl možná schopný oželet. Za mně asi nejlepší Bowie od Outside.
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.